Drömlandskap

…jag tyckte länge att det här med graviditeten var en ganska smärtfri grej, men nu dyker symtomen upp , ett efter ett. Konstiga smärtor i sidan: check. Svullna fötter: check. Livliga mardrömmar: check.

Jag somnar varje kväll i min trygga säng och vaknar skräckslagen vid fyra-femtiden på morgonen någonstans  i Lynchland. Mitt undermedvetna gillar visst att fylla mina vardagsmiljöer med flyende skuggor, att få vännerna gå igenom skrämmande metamorfoser framför mina ögon, att låta de bästa svika, försvinna, dö. Och jag som brukar sova en skön, rofylld sömn har svårt att skaka av mig obehaget. När jag väl vaknat tar det en timme innan jag lyckas övertyga mig själv om att jag har fast mark under fötterna.

P, som vanligtvis försöker få mig att bli mer entusiastiskt inställd till skräckfilmer, har fått pausa kampanjen. Det senaste motmedlet är att avsluta dagen med att fylla på med vänliga, oprovocerande upplevelser. I går: ett varmt bad och Clueless. Det funkade hyfsat. I dag: förmodligen lite Gilmore Girls.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

