Bebisbesserwissrigheter

Note to self: lyssna inte på goda råd. Åtminstone inte från folk som a) knappt känner dig och/eller b) har lämnat småbarnsåren bakom sig. Lyssna inte inte inte på människor som nu, några år eller decennier i efterhand, låtsas som om de varit självklara i föräldrarollen från dag ett – sådana som genast kunnat identifiera och därefter ignorera oväsentliga gnyenden, som haft ungar som sovit hela nätter från ett par veckors ålder.

Och framför allt: bekymra dig inte när flerbarnsföräldrar, stolta-överlevare-efter-tusen-vaknätter-och-multipla-kräksjukor, berättar anekdoter av typen: ”Åh, jag minns hur lätt och roligt allt var med första barnet, så mycket uppmärksamhet han/hon fick! Det andra/tredje/fjärde barnet får minsann klara sig själv.” I alla fall när de fortsätter med kommentarer i stil med: ”Jag tror man påverkar barnen jättemycket som förälder, vår tvåa/trea är så självständig och modig.”

……………

Jag köper Linna Johanssons inlägg om att det nog är bra att vara lagom hård, typen som låter barnet gråta lite och slå sig ibland. Men att hitta den där balansen är sannerligen inte enkelt.

Vår son, vår fina lilla rufslockiga glada son – han som ända sedan födseln ätit stup i kvarten, varit pigg och pratsam och energisk – har på sistone blivit mer medveten om omvärlden, något som tydligt påverkat hans personlighet. Tricksen som funkade förut funkar inte alls, numera. Han är fortfarande glad, men de senaste dagarna har vi också sagt hej till skrikfester, uppfuckade matningsrutiner och störd nattsömn. Jag tror inte han far särskilt illa, men tillvaron var onekligen behagligare bara för ett par veckor sedan.

Det är farligt att medge sådant som förstagångsförälder, har jag upptäckt. Åtminstone för fel personer. För rätt som det är stöter man på någon ytlig bekant som bara väntat på att få sprida visdomar i stil med: ”Ja, det är ju typiskt att oroa sig när det är första barnet.”

Det ideala tycks vara att ta ett raskt kliv över nybörjarstadiet och behandla alla barn som om de hade minst ett syskon. Nyfödda ska få veta att de inte är jordens medelpunkt (”Vaknar han varannan timme, säger du? Bara föräldrarna är lugna och harmoniska är jag övertygad om att alla spädbarn kan lära sig att sova om nätterna”). Barn som är två-tre månader ska helst anpassa sig till en vuxenvänlig matklocka. (Mitt i en långdragen trerättersmiddag: ”Ska han äta nu igen? Du har ju inte ätit klart själv.”)

Nu försöker jag, så gott jag kan, att inte låta mig påverkas av den typen av lösryckta beskäftigheter. Istället jobbar jag på att anpassa rutinerna efter sonens önskemål. Och sen lyssnar vi på barnmorskan, som hävdar att det är en ”fas”. Tillväxtfas. Utvecklingsfas. Enfasenfasenfasenfas. Faser för goda saker med sig, det vet alla som läst ”Att växa och upptäcka världen”. Någon slags fas är det, och därmed ett övergående problem.

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “Bebisbesserwissrigheter

  1. Bra inlägg! Och oj vad jag känner igen mig…

  2. Cari

    Eftersom jag är en av de där som hade små barn för länge sen, ska jag inte säga något.
    Annat än ett tack för din blogg och för att du delar med dig.
    Och så hoppas jag att sonen snart kommer in i en annan fas.

  3. Karin

    Daniel: tack tack!
    Cari: Jag har absolut inget emot kommentarer eller goda råd rent generellt, jag stör mig bara på folk som utnyttjar varje tillfälle att berätta att man oroar sig för mycket eller lite eller att man enkelt skulle kunna få en hundraprocentigt ognällig unge bara man gjorde si eller så…

  4. Kina

    Ler stort – så sant så sant. Nästa gång någon undrar i maratonmiddag om att amma igen, testa: nej vet du vad jag skiter i det, han får vara hungrig och lära sig härdas, och så äter jag upp din mat istället. Du verkar ju vara en cool och härdad typ.

  5. Bättre kan det inte sägas, om man frågar mig!

    MVH/Nils Pettersson

  6. Pingback: Ville bara uppmärksamma er på detta — Nils Pettersson

Kommentera

