3. Berätta om din bästa vän

Min första bästa vän hette Ulrika. Hon var – är förmodligen fortfarande – två år äldre, och i mina ögon makalöst modig och påhittig. Med jämna mellanrum försökte vi rymma från förskolan. En gång lyckades vi, under en lång och tråkig promenad på Mossens idrottsplats. Jag minns fortfarande känslan, hur vi sackade efter resten av gruppen, sprang in i skogen, gick in bland husen och letade upp Den Stora och Roliga Lekplatsen som vi bara fick gå till vid Särskilda Tillfällen. För en gångs skull var det bara vi två på gungorna. Det var fantastiskt.

När vi kom tillbaka hade vi missat lunchen och vilan. Fröknarna grät.

Men det här skulle inte handla om exbästisar, utan nuvarande bästa vänner. Kruxet är att jag inte har en enda bästa vän, utan flera nära vänner som jag tycker hemskt mycket om. Gymnasievänner, pol mag-vänner, fina kloka Alice som först upptäcktes av min bror. Just för tillfället hinner jag inte träffa någon av dem tillnärmelsevis så ofta som jag skulle önska – hela hösten har gått åt till jobb och vab:ande – men jag är hemskt glad och tacksam att de finns i mitt liv.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

